luni, 4 ianuarie 2016

Ce facem cu excesul de mancare dupa sarbatori si petreceri?



De sarbatorile astea eu am fost in concediu, dar sigur sunt si alte sarbatori si petreceri cu exces de alimente. Ei bine, ce facem cu ele?
Tocmai citii pe digi24 (ok, nu e sursa cea mai credibila) ca romanii arunca aprox. 70-100kg de mancare anual, de 3 ori mai mult ca francezii. Si imi aduc aminte ca intradevar, vedeam dupa sarbatori la tomberon din Berceni (bloc comunist cu oameni obisnuiti, nu zona de lux) aruncati cozonaci intregi, jumatati de fripturi, iaurturi neincepute etc.
Si cand aud ca unii se plang ca nu au bani de mancare si de electrocasnice...pe cand supermarketurile in bucuresti pareau pline buluc!

De ce? Pentru ca avem inca spaima ca n-avem ce manca, ramasa din vremea lui Ceasca? Cand vom scapa de frica latenta de foame, care se trage din vremurile comunismului, care ne impinge sa cumparam mult si de toate ca poate nu mai gasim alta data.
Mai e si timpul,  ca daca stau noua ore pe zi la serviciu si mai fac si ora la dus, o ora la intors, mai trebuie sa si dorm vreo sapte, ramai doar cu sapte ore in care sa fac cumparaturi, etc... . Adica nu ramane timp sa fac cumparaturi zilnic sau la doua zile, asa ca le cumpear pe toate o data pe saptamana.
Si inca o problema, partiala - costurile. E mai scump (ca pret pe litru/kilogram) sa cumpar cantitati mici decat cantitati mari, iar promotiile iau mintile.
Dar la toate aste argumente vad aceeasi problema: bad planning, no time & money management ...


Unele produse se pot cumpara cumpatat, cu buget estimat, ca doar in Romania nu e ca in occident sa inchida supermarketurile duminici si de orice sarbatoare. Iar unele chiar se pot pastra/conserva/revaloriza, chiar daca unii musafiri nu au mai venit desi s-au anuntat. Da, o mancare gatita dupa ce pleaca/nu vin musafirii poate fi donata la un spital din apropiere, la un batran din apropiere, la un cersetor etc. Unii au servit din mancarea gatita si colindatorilor -lucru frumos. O vecina a dat pachete si celor care lucrau (soferi de bus, asistente medicale etc).
Carnurile gatite se pot portiona si congela. Pot deveni pachet pt sapt. urmatoare, sau componenta de pizza peste 2 sapt. Congelarea distruge dar nu tot; oricum carnea prin gatire isi pierde vitaminele.
Sarmalele la fel, pot fi pregatite si congelate, fie fierte, fie nefierte. Avantajul este ca daca se anunta musafiri, scot punga/oala de la congelator, si in 3-4 ore am casa mirosind a sarmale (ok, eu nu mananc si nu fac sarmale, dar cine face le poate gestiona). Si acestea sunt niste alimente obisnuite la sarbatori care prin fierbere lunga li se distrug vitaminele.

Cu aperitivele nu mai e asa usor. Rosiile, morcovii etc. pot deveni o supa crema de legume (de dres a 2a zi), dar maionezele si salatele gata preparate rezista 1-2 zile maxim. Exista solutii? evident!! Ingredientele se pot spala/gati/toca si tine in vase inchise in frigider si facut un sos si salata fix cand  vin musafirii: maioneza se poate face in 30sec. la blender si totul devine proaspat facut.

Si oricum, sa tot punem kg pe tine de sarbatori a devenit desuet, nu? . Mai bine mai atenti dar sa avem cu ce plati intretinerea in ianuarie :))

18 comentarii:

  1. Pe mine mă doare inima să văd mâncare aruncată la gunoi. Nu mi se întâmplă niciodată să cumpăr prea mult iar dacă gătesc și nu se mănâncă tot, bag repede la congelator. Acum am 9 sarmale care așteaptă cuminți în congelator :)

    RăspundețiȘtergere
  2. eu am inceput sa constientizez ce mult aruncam acum 7 ani, cand administratorul blocului din Berceni ne-a aatras atentia cata mancare este aruncata la tomberon, si mare parte nedesfacuta!

    RăspundețiȘtergere
  3. pe vremuri nu se arunca ca nu aveam, se facea greu rost de o bucata de carne sau de oua etc; ba chiar discutam cu niste amici ca in copilarie mancam 3 mese pe zi si nu facem mofturi ca ... nu aveam alternativa, deseori mancam iarna cartofi copti cu branza la putina si muraturi, sau turte goale, ca altceva nu era.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu stiu daca e doar o meteahna comunista, am vazut foarte multi tineri care cumpara in exces, uneori din nepriceperea de a estima corect consumul, alteori din dorinta de a epata. Oricum, tineri sau batrani, adevarul e ca foarte multi oameni cumpara mult mai mult decat pot consuma.

    RăspundețiȘtergere
  5. Am o săptămână de pauză de gătit de la mâncarea cu care am venit de la mama, adică friptura, mai fac si eu o salata sau pun o legumă alături, nu e rău nici cu sărbători :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu, spre deosebire de alti ani, am vazut multa lume cumpatata la cumparaturi de alimente/cadouri/lucruri de sezon in special. Si la noi s-a gatit cate putin din toate, am aruncat vreo 2 sarmale (chiar nu meritau congelate), un rest de salata boeuf si o supa de pui cu galuste a copilului (aveam in acelasi timp si bors de peste). In rest, s-a consumat tot.

    O fi fost poate o vreme cu mancarea aruncata in cantitati mari, insa chiar numai este cazul. In Romania. Poate in SUA, poate in Occident. http://stirileprotv.ro/stiri/social/in-timp-ce-romania-arunca-lunar-la-gunoi-5-milioane-de-tone-de-mancare-multi-romani-sufera-de-foame.html Aici se spune ca se arunca cca 100 kg de alimente/roman, in timp ce in UE cantitatea ar fi de 180 kg. Io zic ca risipa este peste tot, nu numai in tara noastra.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca oamenii devin mai constienti. Schimbarea e mai lenta in Bucuresti, paradoxal fiind locul unde sunt supermarketuri si piete accesibile, unde supermarketurile nu se inchid, unde nu sunt probleme de inzapezire (orasul e bine curatat fata de provincie) si nici unde oamenii nu mananca atat de mult ( nu e rata mult mai mare de obezitate in Bucuresti fata de restul tarii). Discutai cu rudele si prietenii ca nu s-a ridicat gunoiul 3 zile si tomberoanele (LA TOTI!!) revarsau de mancaruri nedefacute din tzipla... si am discutat zilele astea cu socri, cumnata, verisori, alte rude, prieteni etc. toti de prin Bucuresti, si toti ne intrebau daca si la noi si pe dincolo e la fel. M-a bucurat ca remarca si ca isi pun intrebari.

      In rest, in Europa ultimilor ani, datorita masurilor, atentionarilor dar si a crizei financiare, cantitatea aruncata s-a diminuat; de ex. francezii arunca mancare aprox. 20kg pe an de locuitor (din care 7kg pe an de produse nici macar desfacute) http://www.consoglobe.com/qui-jette-le-plus-de-nourriture-en-france-et-dans-le-monde-cg.
      Interesant ca si in Franta, cea mai mare parte se arunca...in capitala. Si mai mult arunca persoanele fizice decat ... supermarketurile, astfel ca au inceput deja sa organizeze mici cursuri si prezentari in scoli.

      Ștergere
  7. Recunosc, am avut mancare multa si n-am mancat-o. M-am luptat singura cu ea, sotul a avut pb digestive. Ce-am facut cu ea? Am dat-o la catei. Nu-mi place sa o dau oamenilor, de teama germenilor patogeni ce pot fi prieteni cu organismul meu, dar cu al lor nu. Nu dau oamenilor nimic din ce nu se poate steriliza si manipula in siguranta.
    Nici sa congelez mancare gatita nu-mi place. Nu mai are acelasi gust dupa dezghetare. De mezelurile de sezon (caltabos, sangerete, toba etc.) nici nu mai poate fi vorba, caci oricum nu-mi place sa le mananc decat de Craciun.
    De ce le-am cumparat? Din cauza traditiei si din teama. Teama de a nu mai gasi deschis la magazine de sarbatori, teama ca poate imi vin musafiri neanuntati si sa am ce sa le pun pe masa, teama ca mi-ar putea fi pofta de ceva si e mai bine sa am etc. Proasta gestionare, desigur, dar parca e un lux pe care ma las sa mi-l permit macar de doua ori pe an. De sarbatori am chef sa-mi dau voie sa nu mai fiu chiar atat de cumpatata, chiar daca stiu ca altii mor de foame in lume.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu cum e la voi in familie dar la noi toti musafirii mananca... simbolic :) (da, noi suntem cei mai mancaciosi). Si de sarbatori ne vin ghiftuiti si ne apreciaza .... prajiturile. Oare nu gatesc bine friptura de mi-o refuza?? :))))

      Ștergere
  8. noi gatim doar un fel de mancare per sarbatoare si mancam pana se termina sau pana ne plictisim si surplusul ajunge la congelator. nu aruncam mancare aproape niciodata, rar se intampla sa mai ajunga la caine cate ceva din mancarea noastra. ne-am obisnuit sa nu gatim o mancare noua pana nu se termina ce avem in frigider. iar in ceea ce priveste cumparaturile incerc sa devenim mai cumpatati, pentru ca avem deja o lada frigorifica de 400 l plina cu fructe, legume si carne pentru doar 3 oameni :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma roade asa, o mica invidie, pt acea lada frigorifica plina.
      Poti incerca sa gatesti rand pe rand, ce ai acolo, chiar daca devine un ingredient din urmatoarea masa. Eu am terminat tot ce aveam congelat/stocat, ultimile fructe s)au dus pe smoothie, legumele s-au terminat de mult, ar mai fi un compot si juma de borcan de muraturi ce se duc pana la sf saptamanii; gemurile si mierea si fainoasele si gata rezervele.

      Ștergere
    2. :) fructele si legumele sunt din gradina si foarte greu reusesc sa le termin de la un an la altul. am sa incerc niste smoothie, este o idee buna. Gemuri si compoturi nu prea consumam, asa ca nu prea mai fac, pentru ca mai am in camara borcane din 2011.
      Mi-am propus ca anul acesta sa gatim din congelator pana terminam tot ce avem acolo, pentru ca in primavara trebuie sa decongelez lada inainte sa incep sa bag noua recolta si nu am loc unde sa tin toate pachetele pana termin curatarea.

      Ștergere
    3. wow, daca ai asa multe...te-ai gandit sa vinzi? Sigur vei gasi rude/vecini/colegi de munca interesati ...

      Ștergere
    4. am vandut si anul trecut, coacaze, capsunile le-am facut cadou :), iar fragute si-a cules cine a avut rabdare. avem gradina maricica si o varietate foarte mare de fructe - sotul a umplut fiecare metru patrat cu pomi si arbusti fructiferi, iar in loc de gazon avem fragute :) asa ca si daca pun din fiecare cate o cutie, tot se aduna. pe langa congelator, acum doi ani am facut tot felul de bauturi alcoolice, -ate, cum le spunem noi: visinata, capsunata, murata, etc. Am mai vandut si din astea, dar anul trecut nu am mai facut, pentru ca noi nu prea bem si ocupam locul degeaba. Dar poate anul asta ne organizam mai bine si vindem mai multe, cerere exista.

      Ștergere
  9. Sa-ti spun cit am gatit eu de Revelion: o supa de pui, un chec aperitiv si o tava mica de fritura, tot de pui. Am mincat o data in seara de revelion si a doua zi, pe 1 ianuarie, la amiaza. Si s-a terminat...

    Nu stiu cum le-am gindit eu de am facut asa putin. M-am bucurat cind, fratele meu m-a sunat sa-mi spuna ca merge la mama si ca daca vrem putem sa mergem cu el. (noi nu avem masina) Si la mama, am gasit de toate si ne-am capatat si cu mincare la pachet.

    Daca nu mergeam la ea, sigur mai puneam de o friptura pe 1 ianuarie.

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu am selectat la 1-2 zile de la fiecare sarbatoare ce ajunge la congelator si ce ramane, in functie de rezistenta + daca se preteaza sau nu la congelator respectivul preparat.
    Cum salata de beuf nu se congeleaza, ne-am delectat cu ea si cu ciorba vreo 2 zile, dar nimeni nu s-a plans. A, si cu icre.
    Imi place ideea cu pizza. Am cateva bucati bune de friptura de pui congelata, care trebuie preparata cumva, ca simpla nu stiu daca mai e buna.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pizza sau quiche- asa refolosesc resturile de friptura. Oasele le adun intr-o punga separata in congelator, fac lunar supa de oase.
      La salata beuf am descoperit ca pot fierbe si toca legumele intr-o zi, le pun in caserole, si fac maioneza + combin cand vreau sa servesc (asta pt ca colocatarii mei nu consuma muraturile, asa ca lor le separ).
      Cu icrele nu stiu solutii.

      Acum ceva ani intr-o seara de sarbatori am constientizat cat exces am (am primit si nu stiu sa zic NU) asa ca am pus in caserole de inghetata si congelat. Peste 3 zile am fost la biserica si lasat caserolele la niste copii cu mana intinsa, au apreciat mai bine ca mine salamurile si carnurile.

      Mai nou vazui o idee la simplitaly: ouale fierte puse la murat - am facut o data in saramura si otet si sfecla rosie - e o solutie de facut sa tina ouale dupa Pasti inca cateva zile.

      Ștergere
  11. uite eu am facut sarbatorile fara sa planific vreun meniu, nici n-as fi avut cum, am fost plecati, am avut parte de unele invitatii spontane, plus oaspeti a caror data de venire-plecare era incerta... surplusul de mancare l-am dat la caini. Ceea ce nici ei nu au mai reusit sa manance am aruncat la container, ce era sa fac? Cata vreme aruncatul asta ramane eveniment unic in an sau deosebit de rar sunt ok cu mine insami.
    Resturile de friptura eu le reciclez in Grenadier Marsch sau Tiroler Gröstl (retetele pe blogul meu) dar carne nu mi-a ramas mai deloc. Am aruncat niste supa dupa ce am impins.o cateva zile dintr-o parte a frigiderului in alta.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...