vineri, 4 decembrie 2015

Viata auto sustenabila

 Nu sunt o persoana contra guvern sau contra nu stiu ce. Doar ca m-am saturat sa sustin atata coruptie, atatia incapabili si indiferenti. Si nici nu mi-am dat seama de astea atat de bine pana anul acesta, de cand nu mai lucrez ca angajat. Da, din  banii care ii incasez platesc tva, si apoi taxe sociale, si apoi impozit. Si din ce imi ramane mai platesc impozit la locuinta iar pt produsele din supermarket iar tva plus marketingul murdar al marilor corporatii mature si rapace ...
Complet independenta de ele nu voi ajunge, si nici macar nu pot sa le opresc/dau un ghiont, doar ca prefer ca banii care ii muncesc ( din greu) sa se duca local, la un producator de lapte si nu trec prin acelasi lant de taxe si taxuletze.
Pot decide pentru mine; pot actiona pentru mine. Iar din revolta asta si refuzul de a fi un soricel in sistemul lor incet incet am descoperit mici pasiuni, numai bune pentru sufletul meu.
Nu, nu am fost sa demonstrez contra alimenterlor modificate genetic. Si nici nu o sa imi cresc capre si gaini in apartament. Dar pot face cateva lucruri ce duc la platit mai putin la supermarket si platit efortul meu. Si aici ma ajuta mini gradina si cultivatul in containere si imi dau condimente si legume proasptete, lada de compost ce imi reduce gunoiul produs de cateva ori( ok, a intrat in hibernare acum, la primavara o voi reactiva), dar si ca produc acasa: piine, gemuri, muraturi etc.
Pentru cine are gradina mai mare ii recomand si cateva gaini pt ca vor consuma deseurile dar si vor face oua. In plus, mai mare supr. de gradinarit poate aduce surse de legume de calitate pt muraturi/congelat pe iarna.
La fel, recomand cu tot sufletul ghivecele de plante aromatice: fie ca devin condimente proaspete pentru mancaruri si salate, fie ca vor deveni ceaiuri, fie pentru remedii pt usoarele raceli.

Tot un fel de auto-sustenabil este sa cumparam local. Da, sunt in jur si fabrici si mici producatori de confectii haine, si de incaltaminte, si de alimente. Si oamenii aceia au nevoie de un venit, de un salariu.
E totul perfect? Nu. La fel si cu produsele care le cumparam din mall/supermarket. Dar daca privesc dincolo de esecurile personale si invat din ele atunci voi continua.

9 comentarii:

  1. compostul reduce deseurile cu 20%; m-am apucat si eu de el, cam tarziu, dar mai bine mai tarziu, decat deloc nu?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. intradevar, compostarea reduce mult gunoiul.
      In rest, de cand am citit cartea Zero Dechet (va multumesc pt asta) am reconsiderat cumparaturile si implicit gunoaiele si duc gunoiul o data pe sapt. sau mai rar, o data la 2 sapt. Si inainte duceam de 2-3 ori pe saptamana...

      Ștergere
    2. Eu n-am reusit cu compostarea: cred ca la bloc e tare greu pentru ca n-ai celuloza si prea aveam coji de legume si fructe. Dar ca se reduc deseurile am observat: umpleam cutia si in citeva zile raminea mai putin de un sfert, iar adaugam...si tot asa... ma miram ce tare se reduce volumul. Apoi mi-a explicat cineva ca e imposibil sa faci compost in cutie la bloc. Tu, "femeie" esti o exceptie...te asculta bacteriile si ciupercile.
      Apropo de bacterii: cine vrea chefir sa-mi zica, ii trimit in plic. 2 zile rezista la transport, in cel mai rau caz moare. Mi se tot inmulteste si imi caut "clienti" carora sa le dau. Acum ca il am de vreo 2 saptamini, mi se pare mult mai usor de facut decit iaurtul.

      Ștergere
    3. pentru celuloza eu pun cartoane de oua/de la hartii igienice.
      Nu sunt o exceptie, exista o comunitate a compostorilor in zona, mai cunosc inca 5-10 persoane, unele cu rame. Eu rame insa nu am, e ultimul lucru care il voi aduce in casa ).

      Cat despre scadere, prima data se evapora apa din resturile de legume si fructe; apoi se aseaza si iese si aerul cuprins, plus ce mai fermenteaza si se degaja CO2. Ramane mult carbon si minerale. Acum compostorul hiberneaza pe balcon dar la anul va fi mai furtunos ;)

      Ștergere
  2. De acord cu tine, si eu ma ghidez dupa asta.
    Ma gindeam zilele astea la ceva, si poate imi ziceti parerile voastre: de multe se organizeaza diverse actiuni caritabile gen Telethon, strins mincare pentru saraci. Atunci la intrarea in supermarket ti se da o plasa si tu cumperi ce vrei sa dai, pui in plasa respectiva. Dar ma gindeam eu ca in felul asta contribui din gros la veniturile magazinului respectiv. Nu stiu cit e de cinstita actiunea asta si nu stiu daca magazinul da ceva pt actiunea asta caritabila.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. e momentul de ales intre 2 rele si de facut un compromis: care crezi ca raul cel mai mare? Poti sa o faci cu inima impacata?
      Daca ai indoieli, nu fa.

      Ștergere
  3. Fain! Am sa incerc si eu cu compostul, eu am o terasa in loc de balcon. In rest sunt de acord cu ce ai scris...

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt multe rahatzele urate in viata dar nu vreau sa ma poticnesc in ele: incerc sa fiu zilnic recunoscatoare pt ce am.
    Viata e asa cum ne-o dorim si cum o facem. Platesc impozit cu drag: stiu ca am drumuri asfaltate, spitale, politie, scoala gratuita, bilbioteca etc etc.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ghivece cu plante aromatice vreau si eu, am pus doar marar si patrujel, insa nu mi-a iesit nimic...

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...