marți, 8 septembrie 2015

Mizeria din urma noastra


Despre mizeria ce o lasam in urma noastra a scris atat de bine Viorel Ilisoi. Va invit sa il cititi - ca un rezumat, el explica unde se duce apa reziduala din Bucuresti si cum functioneaza statia de epurare: doar jumatate din apa reziduala a orasului este filtrata regulamentar, cealalta jumatate se duce pe Dambovita la vale, pe Arges la vale, si mai departe pe Dunare la vale.  Si cand ma gandesc ca la vale inseamna orase ce beau apa din Dunare (cu statie de epurare, dar...), mai la vale e Delta (poluata), si atatea crescatorii de peste ce apoi e vindut in Bucuresti.

Pana cand se va construi si partea a 2a necesara a statiei de epurare, eu pot schimba ceva in viata mea de bucurestean. Si o pot schimba acum: sa injumatatesc apa aruncata la canal.
Poate suna grandios si a slogan si pt partidul comunist roman, dar .... cum mare parte din apa de retea se pierde:
-pot sa repar corect toate tevile si robinetii din casa
-pot insista la administrator sa repare cat mai repede orice mica fisura/picatura din bloc
-pot verifica si semnala aceste probleme la reteaua de apa de la munca/dar si din oras.
Si cu asta s-ar reduce la jumatate din apa menajera: apa pierduta.
Apoi acasa/in oras pot reduce cantitatea de deseuri aruncate la canal. Da, cartoane si carpe nu e nevoie sa se duca la toaleta/robinet; nici prezervative si nici betisoare de urechi se pot duce la cosul de gunoi si nu in toaleta, de servetelele umede o stim deja, uleiul uzat se poate recicla, cantitatea de detergenti si creme si sampoane si sapunuri se poate injumatati.
In plus, o parte din apa care o folosim poate fi reciclata. De ex. daca beau doar jumatate din apa din pahar , nu o mai vars in chiuveta ci la flori; la fel apa de la spalat legume, fructe, salate etc. cat si apa de la fiert porumb.
O alta metoda de economie apa este refolosirea apei la 2 pasi de spalare. Adica dupa ce am spalat weekendul trecut balconul cu apa din cada, ramasa de la baia copilului. Apa e cu detergenti si calda asa ca a fost suficient sa arunc cateva ligheane si sa dau cu matura. Pt cine are masina, isi poate spala masina intr-un mod similar. Sau colectat apa de ploaie. etc

Voi mai aveti alte solutii gasite?

https://www.youtube.com/watch?v=KTzlu1Js784

6 comentarii:

  1. Apa de ploaie oricum o platesti ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. da, eu am mai spus: apa rece ce se scurge pana vine apa calda pe teava eu o colectez in cada si o torn in vasul de wc cand e nevoie, nu mai trag apa "noua". e putin mai incomod, dar merita.
    vasele le spal intr-un lighean, le pun in chiuveta si le clatesc unul dupa altul, fara pauze pentru spalarea cu buretele. se reduce mult consumul de apa.
    cand ma spal pe dinti, cat timp ii frec cu periuta reduc debitul apei de la robinet (nu ma pot dezobisnui de apa curgand in timpul spalarii).
    cam astea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am inceput sa fiu si eu mai atenta la astea, nu imi iese mereu dar de cateva sapt. apa de udat florile e apa recuperata de la consumul/spalatul din bucatarie.
      Voi urmari si contoarele de apa, sa vad daca e vreo evolutie.

      Ștergere
  3. nu o colectez: ce pot sa refolosesc pe loc, refolosesc. Ce nu, nu ma complic.
    Am un lighenas unde spal fructe si legume .Cel mai proaspat exemplu este duminica: am spalat pt muraturi si compot si salata de la pranz si asta a fost sursa de apa de udat florile pe balcon; sau acum cateva sapt. dupa baia copilului in cada, am luat-o cu ligheanul, si am spalat balconul - am balcon mare asa ca peste 10-15ligheane au fost carate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ai dreptate, daca fiecare ar face ceva in directia asta am trai intr-o lume mai buna ... Si eu ma straduiesc sa refolosesc apa la flori, mai ales cand spal ierburi si salata la chiuveta din curte. Din bucatarie de obicei ies in balconasul din spate si ud hortensiile cu apa cu care limpezesc vasele, sunt plantele care au nevoie de umezeala din belsug. Apa de ploaie nu o pot colecta din pacate, doar cat se aduna in galetile pe care le folosesc in gradina si raman afara in caz de ploaie.
    Cu toate astea, cand vad cum functioneaza instalatiile sanitare in institutiile publice si ce apa se pierde din cauza robinetelor stricate, nu pot sa nu ma gandesc, ca incercarile mele sunt doar o picatura in ocean ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu reusesc sa ud deseori balconul doar cu apa reziduala.... imi dau seama ca nu schimb planeta asa, dar am constiinta impacata ca macar am incercat. In plus, economisesc la fiecare udare aprox. 20-30l, de 3 ori pe saptamana, deci pana la urma si portofelul meu se resimte (cea mai zdravana motivatie).
      Aici cei ce locuiesc la case au recuperatoare de apa de ploaie ( un fel de butoaie legate la burlane si colecteaza acolo, plus un robinet jos sa scoata apa). E o practica des intalnita datorita pretului din ce in ce mai mare al apei

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...